26 november 2016

Beatles og Kenny Everett

Avdøde Kenny Everett
Et nytt radioprogram om den legendariske og kontroversielle programlederen Kenny Everett og hans samarbeid med Beatles, presentert av Paul Gambaccini, vil bli sendt på BBC Radio 2 den 21. desember kl 22 engelsk tid, 23 norsk tid.

Maurice James Christopher Cole (25 desember 1944 – 4 april 1995), profesjonelt kjent som Kenny Everett, var en britisk komiker og programleder og underholder i radio og på TV. Mest kjent er han nok som plateprater på radio og for TV-programmet The Kenny Everett Video Show.

Kenny var fra Liverpool og kom godt overens med the Beatles. Everett ble venn med gruppen og fulgte med dem på augustturnéen i 1966 i USA, og sendte hjem daglige rapporter til piratradiostasjonen Radio London. I mai 1967 forhåndsspilte han Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band på BBCs Light Programme, og var en av programlederne på den nye popmusikkanalen Radio 1 fra lanseringen av denne i slutten av september 1967. Han produserte også Beatles' 1968 og 1969 julesingler, som var en miks av rare lyder, musikklipp og individuelle budskap fra John, Paul, George og Ringo.

Apple promo fra Italia

Ett av Everetts radiointervjuer ble utgitt på en Applesingle i Italia, under tittelen Una sensazionale intervista - et sensasjonelt intervju. Singlen var en del av en promopakke, som også inneholdt singler fra Mary Hopkin, The Iveys og Jackie Lomax. Intervjuet er fordelt på to platesider, side A varer 3:30 og side B er 3:52. Intervjuet starter med at John synger "Cottonfields" og avsluttes med at hele bandet synger "Goodbye" til Kenny Everett med mye moro og galskap innimellom. Intervjuet ble innspilt mens bandet jobbet med å spille inn "Don't Pass Me By", og en redigert versjon ble spilt på radioprogrammet hans.

Paul Gambaccini sa: "Kenny Everett var den beste radiopresentatøren i min livstid. Beatles var den beste gruppen. Jeg håper at når vi setter de to sammen så vil resultatet i det minste være bra. Jeg har lagd flere programmer om min gamle venn Kenny Everett tidligere, men aldri fra denne vinkelen. Dette er fascinerende. Jeg elsker å lære, og nå har jeg lært mer om min venn og mine helter fra å jobbe med dette programmet."

Everett ble diagnostisert som HIV positiv i 1989, og døde fra en AIDS-relatert sykdom i en alder av 50 år i 1995.

Radioprogrammet lover også å avsløre hvordan Everett inspirerte teksten til en av Beatles mest minneverdige hits.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar