30 oktober 2014

Edderkopp kalt opp etter John Lennon

Ny tarantellaart fra Brasil oppkalt etter Beatles' bandmedlem John Lennon. Foto: Fernando Pérez-Miles
Latin Times: Bumba lennoni er en edderkopp-art av Tarantellatypen som ble oppdaget av forskerne Fernando Pérez-Miles fra University of the Republic, Uruguay og Alexandre Bonaldo og Laura Miglio fra Museu Paraense Emilio Goeldi, Brasil. Ved et tilfelle oppdaget de tre forskerne at de alle sammen var store fans av The Beatles, og bestemte seg for å kalle opp den nyoppdagede edderkopparten etter John Lennon.

"Jeg er fan av The Beatles — jeg har besøkt London og Liverpool og fulgt i deres fotspor og jeg har vært på fire konserter med Paul McCartney: to i Buenos Aires og to i Montevideo," sa Pérez-Miles til Latin Times. "Jeg har hatt lyst til å dedikere en art til Lennon en stund; men har ventet på å finne en god forbindelse mellom funnstedet eller noen annen sammenheng mellom edderkoppen og John. Men ettersom jeg hovedsakelig jobber med edderkopper i den nye verden var det vanskelig å etablere en slik forbindelse. Så jeg bestemte meg for ikke å vente lenger og dedikerte denne nye arten til Lennon. Jeg spurte mine medforskere og de var enige!"

Tarantellaarten, som er lokal for den vestre delen av brasiliansk Amazonas, hører til Theraphosidae-familien. Den har fått navnet Bumba lennoni ifølge en studie publisert i den frilagte journalen ZooKeys. Man antar at arten er et nattdyr, og eksemplaret ble fanget i Caxiuaná, Pará, Brasil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar